Toppkusk flyttar

Det är travronden.se som rapporterar att Rikard N Skoglund ska sälja Wolmsta Gård i Njurunda strax söder om Sundsvall för att istället bosätta sig i Sigtuna norr om Stockholm, ett stenkast från anrika travgården Erikssund.
- Det kommer ju att innebära större valmöjligheter för mig och jag kommer att i större utsträckning kunna köra på banorna som ligger längre ner i landet. Men jag har inte fått hybris och flyttar för att ta över världen – jag vill utvecklas, säger Rikard N Skoglund till travronden.se.
Till de hästar som Skoglund tränar själv tillsammans med sin sambo Lina Bergström, i dagsläget sex till antalet, hyrs boxplatser på Erikssund.

Ola Johansson, Kanal 75

Publicerat 2019-09-11 13:24:00


De senaste travnyheterna


Sybille Tinter har de senaste åren lyckats väldigt bra med ett begränsat material. Hon har haft en segerprocent på 24 respektive 39 procen..


Sybille Tinter har de senaste åren lyckats väldigt bra med ett begränsat material. Hon har haft en segerprocent på 24 respektive 39 procent de senaste åren och Romme-tränaren har nu tio hästar i träning. En av dem är Payet D.E. som hon fick i träning i juli förra året. Hästen kom då från Tyskland och var i det läget spärrad för doping. Sybille Tinter började träna och när det blev klartecken för att hästen fick börja tävla igen blev det galopp i första starten för sin nya tränare. Men därefter har det sanneligen gått som på räls. Payet D.E. har gjort 15 starter för Tinter och tagit sju segrar och fyra andraplatser. Han tog en bejublad V75-seger på Nyårsafton och i senaste starten blåste han runt sina konkurrenter från spår elva.
– Payet D.E. (GS75-7) är allt bara bra med. Jag körde ett lättare jobb med honom i dag (torsdag) och han kändes som vanligt. Han är en riktig latis hemma och vill inte springa fortare än 1.35. Det är ingen träningsstjärna men han känns pigg och glad, säger Sybille Tinter.
– Han är den lugnaste hästen jag har i stallet. Man kan inte tro när man kör honom att han är så bra på banan. Även i värmningen inför loppen är han rullig och sprallig. Däremot i hagen är han alltid pigg och glad och springer med svansen rakt ut. Det är en fantastiskt snäll häst att hålla på och umgås med. Han är med på allt.
– Första segern han tog för mig var i ett Breddlopp på Solvalla i höstas. Sedan har det varit en fantastisk saga och jag är väldigt nöjd med hans utveckling. Trots att han har tjänat mycket pengar på kort tid känns det som att det finns ännu mer utveckling kvar i honom.

”Är ingen fegis – krossade dem”
Söndagens Grand Slam 75-tävlingar avgörs på Solvalla och Payet D.E. blir favorit i den sista avdelningen av miljonspelet. Han har spår nio bakom startbilen och körs av Kim Eriksson över 2640 meter.
– Nu är han lite högre anmäld på pengarna men jag tror nog att han klarar av det ändå. Vi får se vad Kim hittar på därifrån och jag ger inga taktiska tips. Hästen är allround och ingen fegis. Han kan springa en bit och göra jobbet själv om det behövs. Det såg vi senast då han gjorde ett kanonlopp när han blev utskickad i spåren flera gånger på slutvarvet men ändå bara krossade dem.
– Jag är mycket nöjd med min häst och väldigt uppåt. Jag tror att han vinner igen. Det blir inga ändringar utan han går precis som han har gjort i nästan alla sina starter. Det är samma Hybrid-vagn, helstängt huvudlag och rycktussar, säger Sybille Tinter.

”Är bättre än raden – inte helt borta”
Romme-tränaren har ytterligare en häst till start på GS75 och det är Opalis i den sjätte avdelningen som hon kör själv. Sybille Tinter varnar lite för sin häst som haft en del stolpe ut.
– Opalis (GS75-6) har det strulat väldigt mycket för och hon är mycket bättre än resultatraden. Senast valde Kim en lite fel taktik och var tidigt ute i spåren. Det blev för tufft helt enkelt. Gången innan dess satt hon fast med krafter kvar och då valde kusken också fel väg. För tre starter sedan var hon tvåa från dödens på en riktigt fin tid.
– Jag tycker att hon står på tur för en seger och nu har hon fått ett bra läge över kort distans. Det enda som kan bli knasigt är väl att jag kör själv, haha. Hästen är startsnabb och från spår fyra vill jag inte backa utan jag provar från start. Hon möter ett par bra hästar men jag känner mig inte helt borta. Det blir samma Hybrid-vagn som tidigare och sedan har jag ändrat lite på huvudlaget fram och tillbaka. Senast gick hon med ett norskt huvudlag men nu blir det helstängt huvudlag.

Michael Carlsson, Kanal 75

På grund av tekniska problem nås inte startlistor och vinstlistor den vanliga vägen. Dessa hittas istället tillfälligt här: https://startlists.aws.atg.se/ Det behövs dessutom inloggning: Användarnamn: admin Lösenord: war4ksBC45mg


Sedan svenskarna tvingats stanna hemma på grund av en vaccinationsmiss så blev årets kallblodsfestligheter på Vincennes till en landskam..


Sedan svenskarna tvingats stanna hemma på grund av en vaccinationsmiss så blev årets kallblodsfestligheter på Vincennes till en landskamp mellan Norge och Finland.
Det norska laget hade spelarnas förtroende i söndagens första möte, men fick sig en obehaglig överraskning då fältets minst meriterade häst H.V. Tuuri svepte fältet till överlägsen vinst.
Efter den prestationen blev Ossi Nurmonens förvandlingsnummer storfavorit på torsdagen och visade att det inte var någon tillfällighet i händerna på gästkörande Eric Raffin.
Ett speedryck från andra par utvändigt gav flera längders ledning inför upploppet vilket räckte gott och väl för att hålla undan för Magnums Othello och Brenne Banker.
Söndagens segertid blev 1.22,5/2 100 meter autostart för H.V. Tuuri som totalt tjänade cirka 170 000 kronor på sina två segrar.

Robin Johansson, Kanal 75

På grund av tekniska problem nås inte startlistor och vinstlistor den vanliga vägen. Dessa hittas istället tillfälligt här: https://startlists.aws.atg.se/ Det behövs dessutom inloggning: Användarnamn: admin Lösenord: war4ksBC45mg


Prix de Paris, med 350 000 euro i samlad prissumma, är den sista stora löpningen på Vincennes under det här vintermeetinget. I fjol vann Be..


Prix de Paris, med 350 000 euro i samlad prissumma, är den sista stora löpningen på Vincennes under det här vintermeetinget. I fjol vann Belina Josselyn och det franska superstoet ställer upp på nytt med sin tränare Jean-Michel Bazire i sulkyn. Hon får bland annat möta stallkamraten, och tillika Prix de France-vinnaren Davidson du Pont, som den är gången körs av Alexandre Abrivard i sulkyn.
Tre svensktränade hästar ställer upp i det här Grupp 1-loppet. Jarmo Niskanens stjärna Earl Simon gör en högintressant start och körs av Franck Ouvrie. Björn Goop kör sin egentränade Short In Cash och Jörgen Westholm startar sin Usain Henna som får Mathieu Mottier i sulkyn.
Däremot saknas Prix d’Amerique-vinnaren Face Time Bourbon, vars nästa start istället blir i Prix de Selection den 29 februari.

Prix de Paris, 4150 meter:
Häst – Tränare – Kusk
1) Short In Cash – Björn Goop – Björn Goop
2) Epic Julry – Jean Paul Gauvin – Jean Paul Gauvin
3) Usain Henna – Jörgen Westholm – Matthieu Abrivard
4) Calaska de Guez – Jean-Michel Bazire – Nicolas Bazire
5) Tessy d’Ete – Philippe Billard – Francois Lagadeuc
6) Chica de Joudes – Alain Laurent – Alain Laurent
7) Earl Simon – Jarmo Niskanen – Franck Ouvrie
8) Tony Gio – Sébastien Guarato – Eric Raffin
9) Delia du Pommereux – Sylvain Roger – Franck Nivard
10) Erminig d’Oliverie – Franck Leblanc – Adrien Lamy
11) Davidson du Pont – Jean-Michel Bazire – Alexandre Abrivard
12) Valko Jenilat – Sébastien Guarato – Paul Philippe Ploquin
13) Belina Josselyn – Jean-Michel Bazire – Jean-Michel Bazire

Kanal 75

På grund av tekniska problem nås inte startlistor och vinstlistor den vanliga vägen. Dessa hittas istället tillfälligt här: https://startlists.aws.atg.se/ Det behövs dessutom inloggning: Användarnamn: admin Lösenord: war4ksBC45mg


På tisdagen meddelade Svensk Travsport att man från och med 1 mars kommer att börja med vagninformation i start- och resultatlistor från ..


På tisdagen meddelade Svensk Travsport att man från och med 1 mars kommer att börja med vagninformation i start- och resultatlistor från alla lopp.
Den stora anledningen är den helsvetsade, tyngre och smalare typen av sulky tillverkad i USA som blivit allt populärare det senaste decenniet.
Att spelarna efterfrågat informationen är självklart eftersom de så kallade ”jänkarvagnarna” tydligt förändrar vissa hästars egenskaper och därtill hur loppen körs.
Det blir upp till tränarna att själva rapportera vilken av de tre generaliserade vagnstyperna A (amerikansk jänkarvagn, ofta nämn som bike) H (hybrid, ofta modeller som påminner om jänkarvagnar till utseendet, men av lättare material) eller S (en traditionell bredare sulky).

Haft vagninfo i flera år
Databasen travfakta.se har emellertid fört inofficiell vagnstatistik i många år, vilken numera även finns tillgängligt för kunder på atg.se.
Här delar man in vagnarna på samma sätt, men redovisar det som "am" för amerikansk jänkarvagn "sv" för svensk jänkarvagn/hybrid samt "vanlig" för vanlig sulky.
Det är också den definitionen som används av ATG.
Men hur ser segerstatistiken ut för de olika vagnstyperna?
Är jänkarvagnar verkligen ”bättre” än andra sulkys i den mån att de vinner oftare?
Och vilka kuskar kör bäst i ”bike” ”hybrid” eller ”sulky”?
Statistiken är hämtad från travfakta.se och omfattar travlopp som körts i Sverige sedan 2018-01-01.
Urvalet består av landets 20 segerrikaste kuskar under 2019 och jämförelsen görs mellan deras individuella segerprocent generellt och segerprocenten med aktuell typ av sulky.
Namn inom parentes innebär att kusken kört färre än 100 lopp med vagnstypen varför underlaget inte anses tillförlitligt och de placeras utanför tabellen.

Vanlig sulky
Björn Goop +3
Conrad Lugauer +1
Christoffer Eriksson +1
Kim Eriksson +1
Robert Bergh +1
Erik Adielsson +1
Johan Untersteiner +1
Ulf Ohlsson +1
Mikael J Andersson 0
Magnus Jakobsson 0
Magnus A Djuse 0
Rikard N Skoglund 0
Jorma Kontio 0
Peter Untersteiner 0
Ulf Eriksson 0
Mats E Djuse 0
Kaj Widell -1
Carl Johan Jepson -1
Örjan Kihlström -2
Oskar J Andersson -2

Kommentar: Eftersom vi jämför kuskarnas segerprocent med aktuell vagnstyp mot deras segerprocent generellt blir skillnaderna naturligt nog lägst här då landets toppkuskar fortfarande kör nästan tre fjärdedelar av sina lopp i ”vanlig sulky”.
Två av landets absoluta toppkuskar sticker emellertid ut.
Björn Goop firar sina absolut flesta framgångar i vanlig sulky medan Örjan Kihlström missgynnas av den traditionella vagnen.

Svensk jänkarvagn/hybrid
Mats E Djuse +6
Oskar J Andersson +4
Carl Johan Jepson +3
Kaj Widell +2
Ulf Eriksson +1
Mikael J Andersson 0
Kim Eriksson 0
Rikard N Skoglund -2
Jorma Kontio -3
Christoffer Eriksson -5
Magnus A Djuse -5
Björn Goop -7
Ulf Ohlsson -7
Örjan Kihlström -7
Robert Bergh -7
Erik Adielsson -8

(Conrad Lugauer +10)
(Peter Untersteiner -3)
(Johan Untersteiner -4)
(Magnus Jakobsson -6)

Kommentar: Den minst populära vagnstypen ger ett mindre underlag med flera kuskar som inte klarar 100-gränsen. Men det är ändå påtagligt hur många av de absoluta toppnamnen som dramatiskt sänker sin segerprocent i ”svenska jänkarvagnar”. Ska man generalisera så verkar den yngre generationen kuskar behärska denna typ av sulky bäst.

Amerikansk jänkarvagn
Örjan Kihlström +5
Oskar J Andersson +3
Kaj Widell +3
Ulf Eriksson +1
Christoffer Eriksson +1
Jorma Kontio +1
Magnus A Djuse +1
Mats E Djuse +1
Kim Eriksson 0
Peter Untersteiner 0
Carl Johan Jepson 0
Ulf Ohlsson 0
Johan Untersteiner -1
Rikard N Skoglund -1
Erik Adielsson -3
Björn Goop -6

(Magnus Jakobsson +1)
(Robert Bergh 0)
(Mikael J Andersson -5)
(Conrad Lugauer -10)

Kommentar: Här har vi motpolen till den vanliga vagnen. Åter är det landets två tungviktare som tar plats överst och nederst i tabellen. Örjan Kihlström är kung i landet när det kommer till att köra i jänkarvagn i vilken han har 23 i segerprocent. Enorm skillnad mot de 11 han har med ”hybrider” och 16 i vanlig vagn. Björn Goop må ha vunnit Elitloppet två gånger om i ”bike”, men i vardagstravet är han den som hämmas allra mest av att sitta i den.

Hybriderna på efterkälken
För att listan ska bli komplett måste vi även jämföra de olika vagnstyperna med varandra.
Ett underlag på över 40 000 lopp visar att det spelar marginell roll för toppkuskarna som grupp huruvida de kör i vanlig vagn eller jänkarvagn.
Däremot är resultaten för de ”svenska jänkarvagnarna” påtagligt sämre.
Tabellen visar alltså inte hur många lopp som vinns av aktuell vagnstyp utan de 20 utvalda kuskarnas genomsnittliga individuella segerprocent när de sitter upp i de olika modellerna.

Segerprocent vagnstyp
Amerikansk jänkarvagn 14,52
Vanlig vagn 14,20
Svensk jänkarvagn/hybrid 11,31

Robin Johansson, Kanal 75


Från och med 1 mars kommer bokstäverna A, H och S att dyka upp i start- och resultatlistor tillsammans med skoinformationen. Dessa motsvarar Amerikan..


Från och med 1 mars kommer bokstäverna A, H och S att dyka upp i start- och resultatlistor tillsammans med skoinformationen. Dessa motsvarar Amerikansk sulky, Hybrid och Sulky. Information om vad respektive sulkytyp motsvarar finns nedan.
Tränare kommer för tävlingar med start den 1 mars att fylla i såväl skoinformation som sulkyval redan vid anmälan. Dessa val kan sedan ändras fram till 15 minuter före start i lopp 1 den aktuella tävlingsdagen, det vill säga samma regel som gällde för skoinformationen tidigare. Skillnaden nu är att alla ändringar kan göras av tränaren via användarkontot på travsport.se. Det går självklart fortfarande att göra det via inskrivningen på banan på tävlingsdagen också.
– Det är väldigt glädjande att kunna erbjuda en funktion som efterfrågats av många. Nu har vi en lösning som ger spelarna och publiken korrekt och tydlig information samtidigt som den är lätt för tränaren att använda. Med hjälp av sulkytillverkarna kan vi typa och färgbestämma sulkyerna för enkel kontroll och tack vare att tränarna kan göra ändringarna själva via användarkontot får vi snabba uppdateringar, säger Petter Johansson, sportchef på Svensk Travsport.

Frågor och svar om utrustningsinfo
Varför gör ni detta?
– Utrustningsinformation som exempelvis sulky har länge efterfrågats av spelarna och många tränare har angett informationen i tips och liknande, men den har kanske inte nått alla. Nu med den nya hemsidelösningen där vi äger utvecklingen själva har vi en annan möjlighet att redovisa informationen och nu kan spelarna hitta all information om alla hästar och på ett och samma ställe. Med ökad information gällande utrustning kan vi fokusera mer på hästen, vilket vi tror är bra för travsporten.
- Jag vill även passa på att meddela att det är nytt för samtliga intressenter, vilket gör att det kan finnas "barnsjukdomar" under de inledande veckorna. Vi kommer att följa hur hanteringen av informationen fungera och göra de justeringar som krävs för att få det så bra som möjligt för samtliga inblandade.
Hur vet man vilken sort ens sulky är när man anmäler?
– En utsedd expertgrupp, bestående av exempelvis sulkytillverkare och importörer, har gjort en officiell typning av alla sulkymodeller och listor över dessa finns på travsport.se. En färgmärkning som motsvarar sulkytypen ska finnas på sulkyn innan den får användas i lopp och märkning sker på travbanorna under tävlingsdagar eller liknande. Nytillverkade sulkyer kommer att märkas upp av tillverkaren eller importören.
Hur hanterar ni hästar som ska starta efter 1/3, men som anmälts innan den nya funktionen släpptes?
– Vi kommer att lägga ett default-värde, troligen skor runt om och sulky, på alla hästar som anmälts till lopp från och med 1/3 innan den nya funktionen släppts. Tränaren kan sedan själv gå in via sitt användarkonto och lägga in de val hen önskar. För att få igenom en anmälan från och med 1 mars så måste man registrera in sko och sulkyinformationen.
Kan man fortfarande ändra från barfota till skor efter att lopp 1 startat?
– Ja, det går liksom tidigare att ändra till "långsammare" val, det vill säga från barfota till skor och från amerikansk sulky till hybrid eller sulky samt från hybrid till sulky. För att ändra måste man dock gå in på inskrivningen när den ordinarie tidsgränsen är passerad.
Hur hanterar ni hästar i utländsk träning och tränare som inte har användarkonto?
– Vi kommer att göra vårt bästa för att få informationen redan vid anmälan även för dem. Om vi inte får någon information kommer vi att lägga ett default-värde på dem och så får tränaren gå in till inskrivningen och göra ändringar, precis som de tidigare gjort med skoinformationen.

Definiering av de olika sulkytyperna
Amerikansk sulky (blå markering)
Helsvetsad
Bredd mellan hjulen, c.c. under 135 cm
Bredd mellan skalmarna vid fotstegen, c.c. under 105 cm
Ej centrerad sits (kan justeras)

Hybrid (grön markering)
De vagnar som uppfyller några – men inte alla – kriterier för de övriga beskrivna.

Sulky (gul markering)
Inte helsvetsad
Bredd mellan hjulen, c.c. över 135 cm
Bredd mellan skalmarna vid fotstegen, c.c. över 105 cm
Centrerad sits

Robin Johansson, Kanal 75


Från och med 1 mars kommer bokstäverna A, H och S att dyka upp i start- och resultatlistor tillsammans med skoinformationen. Dessa motsvarar Amerikan..


Från och med 1 mars kommer bokstäverna A, H och S att dyka upp i start- och resultatlistor tillsammans med skoinformationen. Dessa motsvarar Amerikansk sulky, Hybrid och Sulky. Information om vad respektive sulkytyp motsvarar finns nedan.
Tränare kommer för tävlingar med start den 1 mars att fylla i såväl skoinformation som sulkyval redan vid anmälan. Dessa val kan sedan ändras fram till 15 minuter före start i lopp 1 den aktuella tävlingsdagen, det vill säga samma regel som gällde för skoinformationen tidigare. Skillnaden nu är att alla ändringar kan göras av tränaren via användarkontot på travsport.se. Det går självklart fortfarande att göra det via inskrivningen på banan på tävlingsdagen också.
– Det är väldigt glädjande att kunna erbjuda en funktion som efterfrågats av många. Nu har vi en lösning som ger spelarna och publiken korrekt och tydlig information samtidigt som den är lätt för tränaren att använda. Med hjälp av sulkytillverkarna kan vi typa och färgbestämma sulkyerna för enkel kontroll och tack vare att tränarna kan göra ändringarna själva via användarkontot får vi snabba uppdateringar, säger Petter Johansson, sportchef på Svensk Travsport.

Frågor och svar om utrustningsinfo
Varför gör ni detta?
– Utrustningsinformation som exempelvis sulky har länge efterfrågats av spelarna och många tränare har angett informationen i tips och liknande, men den har kanske inte nått alla. Nu med den nya hemsidelösningen där vi äger utvecklingen själva har vi en annan möjlighet att redovisa informationen och nu kan spelarna hitta all information om alla hästar och på ett och samma ställe. Med ökad information gällande utrustning kan vi fokusera mer på hästen, vilket vi tror är bra för travsporten.
- Jag vill även passa på att meddela att det är nytt för samtliga intressenter, vilket gör att det kan finnas "barnsjukdomar" under de inledande veckorna. Vi kommer att följa hur hanteringen av informationen fungera och göra de justeringar som krävs för att få det så bra som möjligt för samtliga inblandade.
Hur vet man vilken sort ens sulky är när man anmäler?
– En utsedd expertgrupp, bestående av exempelvis sulkytillverkare och importörer, har gjort en officiell typning av alla sulkymodeller och listor över dessa finns på travsport.se. En färgmärkning som motsvarar sulkytypen ska finnas på sulkyn innan den får användas i lopp och märkning sker på travbanorna under tävlingsdagar eller liknande. Nytillverkade sulkyer kommer att märkas upp av tillverkaren eller importören.
Hur hanterar ni hästar som ska starta efter 1/3, men som anmälts innan den nya funktionen släpptes?
– Vi kommer att lägga ett default-värde, troligen skor runt om och sulky, på alla hästar som anmälts till lopp från och med 1/3 innan den nya funktionen släppts. Tränaren kan sedan själv gå in via sitt användarkonto och lägga in de val hen önskar. För att få igenom en anmälan från och med 1 mars så måste man registrera in sko och sulkyinformationen.
Kan man fortfarande ändra från barfota till skor efter att lopp 1 startat?
– Ja, det går liksom tidigare att ändra till "långsammare" val, det vill säga från barfota till skor och från amerikansk sulky till hybrid eller sulky samt från hybrid till sulky. För att ändra måste man dock gå in på inskrivningen när den ordinarie tidsgränsen är passerad.
Hur hanterar ni hästar i utländsk träning och tränare som inte har användarkonto?
– Vi kommer att göra vårt bästa för att få informationen redan vid anmälan även för dem. Om vi inte får någon information kommer vi att lägga ett default-värde på dem och så får tränaren gå in till inskrivningen och göra ändringar, precis som de tidigare gjort med skoinformationen.

Definiering av de olika sulkytyperna
Amerikansk sulky (blå markering)
Helsvetsad
Bredd mellan hjulen, c.c. under 135 cm
Bredd mellan skalmarna vid fotstegen, c.c. under 105 cm
Ej centrerad sits (kan justeras)

Hybrid (grön markering)
De vagnar som uppfyller några – men inte alla – kriterier för de övriga beskrivna.

Sulky (gul markering)
Inte helsvetsad
Bredd mellan hjulen, c.c. över 135 cm
Bredd mellan skalmarna vid fotstegen, c.c. över 105 cm
Centrerad sits

Kanal 75

På grund av tekniska problem nås inte startlistor och vinstlistor den vanliga vägen. Dessa hittas istället tillfälligt här: https://startlists.aws.atg.se/ Det behövs dessutom inloggning: Användarnamn: admin Lösenord: war4ksBC45mg




ATG (Aktiebolaget Trav och Galopp) är inte innehavare till Gratistravtips.se, utan förser oss enbart med data om aktuella startlistor, hästar, tränare och kuskar.
Denna information tillhandahålls enligt samarbetsavtal med ATG. Samtliga rättigheter tillhör ATG. Inga bilder, texter eller sammanställd information, eller utdrag därav, får användas för kommersiellt bruk eller i övrigt i strid mot reglerna i lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.
Gratistravtips.se har ett aktivt samarbetsavtal med Svenska Spel Sport & Casino AB samt AB Svenska Spel och marknadsför deras produkter.
Spel för dig som fyllt 18 år
Spelproblem? Ring Stödlinjen på 020-81 91 00 eller besök Stödlinjens hemsida: www.stodlinjen.se. Du kan även testa dina spelvanor på: Spelalagom.se