Dunderbra vinnare på hemmaplan i Breeders Crown


Det kördes Breeders Crown i Umeå under fredagskvällen som även ingick i V64-tävlingarna.
Robert Dunder har en jättefin fyraåring i Even’s Cool Boy som inte var anmäld till Svenskt Travderby och istället tar sikte mot Europaderbyt och Breeders Crown-finalen i november. Nu blev det en övertygande seger i försöket i Umeå efter att han fått en fin löpning och angrep i tredje,- och fjärdespår genom sista sväng. Kort före mål tog sig Even’s Cool Boy förbi ledande Lexington Tooma och vann med knapp men säker marginal. Tränar gör Robert Dunder som även satt i segersulkyn.
I det efterföljande Breeders Crown-loppet för treåriga hingstar och valacker blev det på nytt en hemmaseger och en imponerande sådan av Dante Godiva, tränad av Ingemar Hultqvist och körd av Mika Forss. Hästen tog sin femte seger i sjätte starten när han plockade ner ledande Easy Caah från dödens den sista biten.
Peter Ingves kör storfavoriten Dreammoko åt Björn Goop I lördagens V75-tävlingar på Solänget. Nu vann Ingves åt Goop-tränade Fanny Chenal i Breeders Crown för fyraåriga ston. Fanny Chenal tog direkt hand om ledningen och vann avstannade med knapp men säker marginal i mål.
En överraskning kom i Breeders Crown för treåriga ston när Krakas, tränad och körd av Jan Ove Olsen, spurtade till seger.

Kanal 75

Publicerat 2019-09-06 23:19:00


De senaste travnyheterna


På tisdagen meddelade Svensk Travsport att man från och med 1 mars kommer att börja med vagninformation i start- och resultatlistor från ..


På tisdagen meddelade Svensk Travsport att man från och med 1 mars kommer att börja med vagninformation i start- och resultatlistor från alla lopp.
Den stora anledningen är den helsvetsade, tyngre och smalare typen av sulky tillverkad i USA som blivit allt populärare det senaste decenniet.
Att spelarna efterfrågat informationen är självklart eftersom de så kallade ”jänkarvagnarna” tydligt förändrar vissa hästars egenskaper och därtill hur loppen körs.
Det blir upp till tränarna att själva rapportera vilken av de tre generaliserade vagnstyperna A (amerikansk jänkarvagn, ofta nämn som bike) H (hybrid, ofta modeller som påminner om jänkarvagnar till utseendet, men av lättare material) eller S (en traditionell bredare sulky).

Haft vagninfo i flera år
Databasen travfakta.se har emellertid fört inofficiell vagnstatistik i många år, vilken numera även finns tillgängligt för kunder på atg.se.
Här delar man in vagnarna på samma sätt, men redovisar det som "am" för amerikansk jänkarvagn "sv" för svensk jänkarvagn/hybrid samt "vanlig" för vanlig sulky.
Det är också den definitionen som används av ATG.
Men hur ser segerstatistiken ut för de olika vagnstyperna?
Är jänkarvagnar verkligen ”bättre” än andra sulkys i den mån att de vinner oftare?
Och vilka kuskar kör bäst i ”bike” ”hybrid” eller ”sulky”?
Statistiken är hämtad från travfakta.se och omfattar travlopp som körts i Sverige sedan 2018-01-01.
Urvalet består av landets 20 segerrikaste kuskar under 2019 och jämförelsen görs mellan deras individuella segerprocent generellt och segerprocenten med aktuell typ av sulky.
Namn inom parentes innebär att kusken kört färre än 100 lopp med vagnstypen varför underlaget inte anses tillförlitligt och de placeras utanför tabellen.

Vanlig sulky
Björn Goop +3
Conrad Lugauer +1
Christoffer Eriksson +1
Kim Eriksson +1
Robert Bergh +1
Erik Adielsson +1
Johan Untersteiner +1
Ulf Ohlsson +1
Mikael J Andersson 0
Magnus Jakobsson 0
Magnus A Djuse 0
Rikard N Skoglund 0
Jorma Kontio 0
Peter Untersteiner 0
Ulf Eriksson 0
Mats E Djuse 0
Kaj Widell -1
Carl Johan Jepson -1
Örjan Kihlström -2
Oskar J Andersson -2

Kommentar: Eftersom vi jämför kuskarnas segerprocent med aktuell vagnstyp mot deras segerprocent generellt blir skillnaderna naturligt nog lägst här då landets toppkuskar fortfarande kör nästan tre fjärdedelar av sina lopp i ”vanlig sulky”.
Två av landets absoluta toppkuskar sticker emellertid ut.
Björn Goop firar sina absolut flesta framgångar i vanlig sulky medan Örjan Kihlström missgynnas av den traditionella vagnen.

Svensk jänkarvagn/hybrid
Mats E Djuse +6
Oskar J Andersson +4
Carl Johan Jepson +3
Kaj Widell +2
Ulf Eriksson +1
Mikael J Andersson 0
Kim Eriksson 0
Rikard N Skoglund -2
Jorma Kontio -3
Christoffer Eriksson -5
Magnus A Djuse -5
Björn Goop -7
Ulf Ohlsson -7
Örjan Kihlström -7
Robert Bergh -7
Erik Adielsson -8

(Conrad Lugauer +10)
(Peter Untersteiner -3)
(Johan Untersteiner -4)
(Magnus Jakobsson -6)

Kommentar: Den minst populära vagnstypen ger ett mindre underlag med flera kuskar som inte klarar 100-gränsen. Men det är ändå påtagligt hur många av de absoluta toppnamnen som dramatiskt sänker sin segerprocent i ”svenska jänkarvagnar”. Ska man generalisera så verkar den yngre generationen kuskar behärska denna typ av sulky bäst.

Amerikansk jänkarvagn
Örjan Kihlström +5
Oskar J Andersson +3
Kaj Widell +3
Ulf Eriksson +1
Christoffer Eriksson +1
Jorma Kontio +1
Magnus A Djuse +1
Mats E Djuse +1
Kim Eriksson 0
Peter Untersteiner 0
Carl Johan Jepson 0
Ulf Ohlsson 0
Johan Untersteiner -1
Rikard N Skoglund -1
Erik Adielsson -3
Björn Goop -6

(Magnus Jakobsson +1)
(Robert Bergh 0)
(Mikael J Andersson -5)
(Conrad Lugauer -10)

Kommentar: Här har vi motpolen till den vanliga vagnen. Åter är det landets två tungviktare som tar plats överst och nederst i tabellen. Örjan Kihlström är kung i landet när det kommer till att köra i jänkarvagn i vilken han har 23 i segerprocent. Enorm skillnad mot de 11 han har med ”hybrider” och 16 i vanlig vagn. Björn Goop må ha vunnit Elitloppet två gånger om i ”bike”, men i vardagstravet är han den som hämmas allra mest av att sitta i den.

Hybriderna på efterkälken
För att listan ska bli komplett måste vi även jämföra de olika vagnstyperna med varandra.
Ett underlag på över 40 000 lopp visar att det spelar marginell roll för toppkuskarna som grupp huruvida de kör i vanlig vagn eller jänkarvagn.
Däremot är resultaten för de ”svenska jänkarvagnarna” påtagligt sämre.
Tabellen visar alltså inte hur många lopp som vinns av aktuell vagnstyp utan de 20 utvalda kuskarnas genomsnittliga individuella segerprocent när de sitter upp i de olika modellerna.

Segerprocent vagnstyp
Amerikansk jänkarvagn 14,52
Vanlig vagn 14,20
Svensk jänkarvagn/hybrid 11,31

Robin Johansson, Kanal 75


Från och med 1 mars kommer bokstäverna A, H och S att dyka upp i start- och resultatlistor tillsammans med skoinformationen. Dessa motsvarar Amerikan..


Från och med 1 mars kommer bokstäverna A, H och S att dyka upp i start- och resultatlistor tillsammans med skoinformationen. Dessa motsvarar Amerikansk sulky, Hybrid och Sulky. Information om vad respektive sulkytyp motsvarar finns nedan.
Tränare kommer för tävlingar med start den 1 mars att fylla i såväl skoinformation som sulkyval redan vid anmälan. Dessa val kan sedan ändras fram till 15 minuter före start i lopp 1 den aktuella tävlingsdagen, det vill säga samma regel som gällde för skoinformationen tidigare. Skillnaden nu är att alla ändringar kan göras av tränaren via användarkontot på travsport.se. Det går självklart fortfarande att göra det via inskrivningen på banan på tävlingsdagen också.
– Det är väldigt glädjande att kunna erbjuda en funktion som efterfrågats av många. Nu har vi en lösning som ger spelarna och publiken korrekt och tydlig information samtidigt som den är lätt för tränaren att använda. Med hjälp av sulkytillverkarna kan vi typa och färgbestämma sulkyerna för enkel kontroll och tack vare att tränarna kan göra ändringarna själva via användarkontot får vi snabba uppdateringar, säger Petter Johansson, sportchef på Svensk Travsport.

Frågor och svar om utrustningsinfo
Varför gör ni detta?
– Utrustningsinformation som exempelvis sulky har länge efterfrågats av spelarna och många tränare har angett informationen i tips och liknande, men den har kanske inte nått alla. Nu med den nya hemsidelösningen där vi äger utvecklingen själva har vi en annan möjlighet att redovisa informationen och nu kan spelarna hitta all information om alla hästar och på ett och samma ställe. Med ökad information gällande utrustning kan vi fokusera mer på hästen, vilket vi tror är bra för travsporten.
- Jag vill även passa på att meddela att det är nytt för samtliga intressenter, vilket gör att det kan finnas "barnsjukdomar" under de inledande veckorna. Vi kommer att följa hur hanteringen av informationen fungera och göra de justeringar som krävs för att få det så bra som möjligt för samtliga inblandade.
Hur vet man vilken sort ens sulky är när man anmäler?
– En utsedd expertgrupp, bestående av exempelvis sulkytillverkare och importörer, har gjort en officiell typning av alla sulkymodeller och listor över dessa finns på travsport.se. En färgmärkning som motsvarar sulkytypen ska finnas på sulkyn innan den får användas i lopp och märkning sker på travbanorna under tävlingsdagar eller liknande. Nytillverkade sulkyer kommer att märkas upp av tillverkaren eller importören.
Hur hanterar ni hästar som ska starta efter 1/3, men som anmälts innan den nya funktionen släpptes?
– Vi kommer att lägga ett default-värde, troligen skor runt om och sulky, på alla hästar som anmälts till lopp från och med 1/3 innan den nya funktionen släppts. Tränaren kan sedan själv gå in via sitt användarkonto och lägga in de val hen önskar. För att få igenom en anmälan från och med 1 mars så måste man registrera in sko och sulkyinformationen.
Kan man fortfarande ändra från barfota till skor efter att lopp 1 startat?
– Ja, det går liksom tidigare att ändra till "långsammare" val, det vill säga från barfota till skor och från amerikansk sulky till hybrid eller sulky samt från hybrid till sulky. För att ändra måste man dock gå in på inskrivningen när den ordinarie tidsgränsen är passerad.
Hur hanterar ni hästar i utländsk träning och tränare som inte har användarkonto?
– Vi kommer att göra vårt bästa för att få informationen redan vid anmälan även för dem. Om vi inte får någon information kommer vi att lägga ett default-värde på dem och så får tränaren gå in till inskrivningen och göra ändringar, precis som de tidigare gjort med skoinformationen.

Definiering av de olika sulkytyperna
Amerikansk sulky (blå markering)
Helsvetsad
Bredd mellan hjulen, c.c. under 135 cm
Bredd mellan skalmarna vid fotstegen, c.c. under 105 cm
Ej centrerad sits (kan justeras)

Hybrid (grön markering)
De vagnar som uppfyller några – men inte alla – kriterier för de övriga beskrivna.

Sulky (gul markering)
Inte helsvetsad
Bredd mellan hjulen, c.c. över 135 cm
Bredd mellan skalmarna vid fotstegen, c.c. över 105 cm
Centrerad sits

Robin Johansson, Kanal 75


Den femårige fuxen gjorde fjärde starten för Tomas Malmqvist och efter två galopper och en fjärdeplats var det hans tur att dra det l..


Den femårige fuxen gjorde fjärde starten för Tomas Malmqvist och efter två galopper och en fjärdeplats var det hans tur att dra det längsta strået. Med Antoine Wiels på ryggen vann Fighter Kiss på kilometertiden 1.16,3 över 3 000 meter och för det uppgick belöningen till 61 260 kronor.

Ola Johansson, Kanal 75


I måndagens quintélopp på Vincennes var Minnestads El Paso med i segerstriden i det längsta. Rebecca Dahlén körde ett klockr..


I måndagens quintélopp på Vincennes var Minnestads El Paso med i segerstriden i det längsta. Rebecca Dahlén körde ett klockrent lopp och fick en bra start till ledningen med sin häst. Hon släppte täten till Prosperous vilken i sin tur släppte ledningen och Minnestads El Paso låg då som tredjehäst på innerspår. Men i nedförsbacken lämnade hon innerspåret och gled ut i andra par utvändigt. Hon kunde sitta kvar där tills attacken kom i utgången av sista kurvan och då såg Minnestads El Paso ut att gå mot segern. Men när Dominik Locqueneux hittade loss med Prosperous kunde han inte stå emot den slutstöten. Prosperous spurtade till segern på tiden 1.13,6 över distansen 2850 meter. Förstapriset var 19 350 euro. Minnestads El Paso var tvåa i det längsta men tappade andraplatsen precis på mållinjen till Equinoxe och slutade trea. Han belönades med 6020 euro för tredjeplatsen.
Prosperous tränades tidigare av Marcus Lindgren i Halmstad och kom till sin nuvarande tränare Henne Grift i höstas. Nu tog den sexårige valacken sin första seger i Frankrike.

Michael Carlsson, Kanal 75

På grund av tekniska problem nås inte startlistor och vinstlistor den vanliga vägen. Dessa hittas istället tillfälligt här: https://startlists.aws.atg.se/ Det behövs dessutom inloggning: Användarnamn: admin Lösenord: war4ksBC45mg


Prix de Paris, med 350 000 euro i samlad prissumma, är den sista stora löpningen på Vincennes under det här vintermeetinget. Titelförs..


Prix de Paris, med 350 000 euro i samlad prissumma, är den sista stora löpningen på Vincennes under det här vintermeetinget. Titelförsvararen Belina Josselyn finns med i anmälningslistan och det gör även stallkamraten Davidson du Pont.
Det finns tre svensktränade hästar anmälda och dessa är Jarmo Niskanens Earl Simon, Jörgen Westholm-tränade Usain Henna, samt Short In Cash som tränas av Björn Goop.
Däremot saknas Prix d’Amerique-vinnaren Face Time Bourbon, vars nästa start istället blir i Prix de Selection den 29 februari.
Den definitiva startlistan blir klar på torsdag och det får plats 18 hästar i loppet.

Kanal 75

På grund av tekniska problem nås inte startlistor och vinstlistor den vanliga vägen. Dessa hittas istället tillfälligt här: https://startlists.aws.atg.se/ Det behövs dessutom inloggning: Användarnamn: admin Lösenord: war4ksBC45mg


Allsvenska kuskligan: 1. Rikard N Skoglund, Solvalla, 35-20-192. Jorma Kontio, Solvalla, 30-13-153. Ulf Ohlsson, Solvalla, 22-30-274. Carl Johan Jepson, Fä..



Allsvenska kuskligan
:
1. Rikard N Skoglund, Solvalla, 35-20-19
2. Jorma Kontio, Solvalla, 30-13-15
3. Ulf Ohlsson, Solvalla, 22-30-27
4. Carl Johan Jepson, Färjestad, 21-29-22
5. Magnus A Djuse, Östersund, 21-19-12
6. Johan Untersteiner, Halmstad, 17-12-13
7. Erik Adielsson, Solvalla, 16-11-9
8. Örjan Kihlström, Solvalla, 15-14-14
9. Mats E Djuse, Hagmyren, 13-16-17
10. Kim Eriksson, Mantorp, 13-12-10
11. Peter Untersteiner, Halmstad, 12-16-6
12. Marc Elias, Jägersro, 12-8-7
13. Christoffer Eriksson, Jägersro, 12-5-2
14. Thomas Uhrberg, Jägersro, 11-8-3
15. Kaj Widell, Solvalla, 10-13-5
Siffror till och med 16 februari

Kanal 75

På grund av tekniska problem nås inte startlistor och vinstlistor den vanliga vägen. Dessa hittas istället tillfälligt här: https://startlists.aws.atg.se/ Det behövs dessutom inloggning: Användarnamn: admin Lösenord: war4ksBC45mg




ATG (Aktiebolaget Trav och Galopp) är inte innehavare till Gratistravtips.se, utan förser oss enbart med data om aktuella startlistor, hästar, tränare och kuskar.
Denna information tillhandahålls enligt samarbetsavtal med ATG. Samtliga rättigheter tillhör ATG. Inga bilder, texter eller sammanställd information, eller utdrag därav, får användas för kommersiellt bruk eller i övrigt i strid mot reglerna i lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.
Gratistravtips.se har ett aktivt samarbetsavtal med Svenska Spel Sport & Casino AB samt AB Svenska Spel och marknadsför deras produkter.
Spel för dig som fyllt 18 år
Spelproblem? Ring Stödlinjen på 020-81 91 00 eller besök Stödlinjens hemsida: www.stodlinjen.se. Du kan även testa dina spelvanor på: Spelalagom.se